آیا با دستگاه تراش cnc در صنعت آشنایی دارید و می دانید از کدام مدل ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟
برای اینکه مدل های دستگاه تراش را بشناسیم باید به کارکرد های صنعت تحقیقی داشته باشیم و اینکه بدانیم صنعت امروزی در چه حوزه ای بیشتر فعالیت می کند.

مدل های صنعتی دستگاه تراش

دستگاه های تراش که ارتقا یافته نسل اولیه دستگاه های کنترل عددی هستند، توانسته اند در صنعت مدرن امروزی نقش مهم و کاربردی را ایفا کنند. در صنعت تراش امروزه بر خلاف گذشته که از دستگاه های قدیمی و سنتی استفاده می شد، از دستگاه تراش فوق پیشرفته استفاده می شود. این دستگاه ها در مدل های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و برند های ایرانی و خارجی فراوانی هستند که آن را ارائه می دهند.

 

دستگاه تراش cnc

 

بیشتر بخوانید: قیمت دستگاه تراش دست دوم

دستگاه تراش cnc یکی از ابزارهای مهم در انجام فرایندهایی نظیر برش‌کاری، حکاکی، تراش‌کاری و … که دقت بالا لازمه آنها است، می باشد. این دستگاه جهت  کنترل خودکار عملیات مختلف به صورت عددی بکار گرفته می‌شود و می‌تواند به وسیله کامپیوتر فرایندهای گوناگون را به اجرا درآورد. به کارگیری آن موجب بالا رفتن سرعت و دقت در کار می‌شود.

 

دستگاه تراش CNC

همانگونه که در متن بالا گفته شد، وظایف مختلف دستگاه تراش CNC به صورت کنترل عددی کامپیوتری اجرا می‌شوند. در اصل این دستگاه ترکیبی از اعداد و کدها را اجرا می‌کند و وظیفه ایجاد ارتباط بین آن‌ها را برعهده دارد.

جهت به انجام رساندن این وظیفه از کامپیوترها و ربات‌ها در این دستگاه استفاده می‌شود تا فرایندی نظیر تراشکاری یا حکاکی انجام گیرد.

کنترل عددی کامپیوتری محفف شده کلمه CNC است که همراه با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن در عرصه صنایع مختلف توانسته تحول نوینی را به وجود آورد.

علاوه بر این پروسه، اتوماتیک شدن فرایندهای تولید و ساخت را برای کارفرما امکان پذیر کرده است. این دستگاه یک سیستم کنترلی است که بر اساس اعداد و کدهای مشخص وارد شده به دستگاه وظیفه خود را به انجام می رساند.

اتوماتیک بودن این نوع سیستم موجبباعث بالا رفتن سرعت و دقت کار شده و همین دلیل موجب  شده تا در مقایسه با سایر دستگاه‌ها در اولویت استفاده قرار گیرد. بکارگیری از برنامه‌های از پیش طراحی شده و اطلاعات ساختار‌یافته و دارای هدف، در فرآیند کارایی دستگاه تراش CNC نقش اصلی را اجرا می کنند.

 

مزایا دستگاه تراش CNC

در گذشته تمامی فرایند و وظایف در صنایع مختلف به صورت دستی و با دقت پایین صورت می گرفته است؛ اما امروزه با ورود دستگاه تراش CNC کارها بسیار ساده تر و با سرعت بالاتری انجام می پذیرد.

این دستگاه زیر نظر یک متخصص آگاه و باتجربه به صورت برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند فرایند دستور داده‌شده را برای تعداد دفعات مشخص اجرا نماید.

از جمله مزایا کار با این دستگاه به شرح زیر می باشد:

 

ارتباط با ربات‌ها و کامپیوتر

سرعت و دقت اجرای بالا

انجام اتوماتیک فرایندهای اجرایی

امکان تولید قطعات پیچیده به علت برخورداری از دقت بالا

تعداد کمتر ابزارهای جانبی بکار گرفته شده در این نوع دستگاه

شیوه کارکرد دستگاه تراش CNC

 

یک تراش CNC معمولا برای استفاده از نسخه های مدرن و فرآیندهای کار طراحی می شود. بخشی را می توان به منظور شخصی سازی طراحی کرد و مسیرهای ابزار دستگاه اکثر اوقات با بکارگیری از فرایندهای CAD یا CAM برنامه ریزی می شوند. با این حال، یک برنامه نویس می تواند به طراجی به صورت دستی یک قسمت یا مسیر ابزار نیز بپردازد.

 

کاربرد دستگاه تراش سی ان سی

 

با پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری به صنایع مختلف، تولید دستگاه‌های تراش یکی از بهترین اختراعات بشر به شمار می رود. این نوع دستگاه جایگزین مناسبی برای ماشین‌های دستی است که در بسیاری از صنایع مختلف بکار گرفته شده است.

مهم‌ترین خصوصیت این دستگاه که باعث شده توجه بسیاری را به خود جلب کند، دقت و سرعت بالای انجام کار است که در نهایت موجب بالا رفتن تولید و کسب درآمد بیشتر می‌شود.

دستگاه تراش سی ان سی در صنایع گوناگون با هدف انجام کارهایی از جمله تراشکاری، حکاکی، برش‌کاری و سوراخ‌کاری بر روی اجسامی با جنس فلز، سنگ، چوب، شیشه، پلاستیک و … مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این از این دستگاه در صنایعی نظیر خودروسازی، الکترونیک، هوافضا، ساخت اسلحه، ورزش و … نیز استفاده می‌شود. تولید محصولات سه بعدی و زینتی با طرح‌های پیچیده به وسیله  این دستگاه قبلیت انجام دارد.

انواع دستگاه تراش CNC

 

دستگاه تراش CNC از دو لحاظ یکی تعداد محورها و دومی موقعیت قرارگیری اسپیندل موتور که بخشی به منظور نگه‌داری قطعه کار است، دسته‌بندی و در انواع مختلف به تولید می رسد.

 

انواع دستگاه تراش CNC از لحاظ تعداد محور

 

تراش CNC بر طبق محور، به نمونه‌های ۲ تا ۵ محوره دسته بندی می‌شود. در نوع دو محوره دستگاه، به علت وجود محدودیت حرکتی، برای فرایندهای صنعتی پیچیده مناسب نیست. این دستگاه از قابلیت تراشکاری داخلی و خارجی، پیشانی تراشی، سوراخ‌کاری و قلاویز زنی برخوردار می باشد.

نوع سه محوره با اضافه شدن یک محور X به دستگاه تولید می‌شود که با هدف فرزکاری سی ان سی و بورینگ بکار گرفته می شود. همینطور می‌توانید برای این کار از دستگاه تراش بورینگ CNC هم استفاده نمایید.

نوع چهار محوره با اضافه شدن محور Y به دستگاه، برای انجام کارهایی مانند تراشکاری خارج از محور و قطعات پیچیده استفاده می شود.

در نوع پنج محوره این دستگاه که تحت عنوان دستگاه تراش cnc محور C و Y هم مطرح می‌شود؛ یک ابزار گیر یا تارت دیگر به قسمت‌های مختلف دستگاه افزوده شده تا بتوان به صورت همزمان دو قطعه را با یکدیگر ماشین کاری کرد.

 

انواع دستگاه تراش CNC از نظر موقعیت اسپیندل

 

تراش CNC عمودی

در دستگاه تراش CNC با محور عمودی، شیوه قرارگیری قطعه کار یا اسپیندل مانند یک سفالگر است که باعث حرکت چرخ سفالگری می‌شود. این محور در حالت قائم بر روی یک میز گرد و بزرگ که وظیفه آن نگه‌داری قطعه کار می باشد، می‌چرخد. این نوع چرخش باعث می‌شود تا بتوان به  موقعیت‌های سخت درسترسی پیدا کرد. دستگاه تراش عمودی CNC جهت کار با مواد بزرگ، سنگین و حجیم مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تراش CNC افقی

یکی از رایج ترین انواع این دستگاه، افقی است که در بیشتر کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از دستگاه به دو صورت بستر تخت و بستر مورب تقسیم بندی می‌شود.

دستگاه تراش افقی CNC را می توان توسط ابزار مخصوص بر روی مواد، فرم و طرح دلخواه برنامه‌ریزی‌شده، اجرا کرد. در نتیجه، دستگاه تراش سی ان سی نوعی از ابزار برای انجام فرایندهایی مانند تراش، حکاکی، برش‌کاری و سوراخ‌کاری در قطعه‌های صنعتی و مکانیکی و … بر طبق خواسته کارفرما است.

این محصول به علت استفاده از طرح‌های از قبل برنامه‌ریزی‌شده و دقیق، یک انتخاب  مناسب برای دستگاه‌های تراش دستی است تا از بروز خطا جلوگیری شود.